Uddannelse af instruktører og lederer efter 4H grundprincipper og visioner.
4H instruktøruddannelse |
Top |
Uddannelse af instruktører efter 4H grundprincipper og visioner.
Didaktisk benytte os af John Deweys teori om læring, populært
kaldet learning by doing, der handler om at lære ved
at gøre sig sine egne erfaringer. Samtidig handler det ifølge
Dewey også om at lære at deltage og indgå i meningsfællesskaber.
Der skal derfor aktivt arbejdes på at skabe inkluderende sociale
fællesskaber, hvori deltagerne kan lære ved at erfare, handle,
opleve, lege, eksperimentere og reflektere over holdninger og meninger.
For at skabe og understøtte fællesskab, skal der oparbejdes
traditioner og handlinger, ligesom der skal ske en tingsliggørelse
af fællesskabet.
Undervisningen skal ske i en uformel ramme og hvor der er fokus på
hands on aktiviteter frem for traditionel tavleundervisning.
Det sætter store krav til instruktøren, der skal fungere
som facilitator af gruppen. Instruktøren skal have kendskab til
gruppeprocesser og socialt samspil og evne at styre alle individer ind
i et inkluderende fællesskab.
Instruktører: Instruktøren har dog en særdeles vigtig
rolle, både som facilitator af gruppen, som den erfarne, der kan
lede gruppen i den rigtige retning og ikke mindst som rollemodel.
4H lederuddannelse |
Top |
Fremtiden skabes ved at udvikle unge til hele mennesker med holdninger, meninger, potentiale, der kan omstille sig, har sociale kompetencer til at indgå i inkluderende fællesskaber, og som kan fastholde en personlig udvikling og egne værdier i en foranderlig verden.
Vi arbejder med aldersopdelte og aldersrelateret uddannelsesmoduler.
10 - 12 år; Viden om og interesse for
13 - 14 år; Forståelse for
15 - 16 år; Anvendelse af viden
17 - 19 år; Syntese til løsninger
20 - 25 år; Vurdering af problemstillinger/udfordringer
4H lederuddannelse 10-12 år |
Top |
10 - 12 år
Uddannelse målsætning
Uddannelse indhold
Uddannelse materialer
13 - 14 år
Uddannelse målsætning
Uddannelse indhold
Uddannelse materialer